Analisten bediscussiëren de ontwikkelingen op de BI-markt tijdens Gartners BI Summit 2009 op 20-22 januari in Den Haag.
De megavendors zien hun omzet in BI-tools dalen, maar vergroten tegelijkertijd het gebruik ervan door BI te integreren in hun productstacks als low-cost of zelfs gratis toevoeging, meldt Gartner Research.
Als voorproefje op Gartners Business Intelligence Summit 2009 op 20-22 januari in Den Haag, zeggen Gartner-analisten dat de toename van BI-toepassingen bij bedrijven wordt gedreven door twee factoren. “Ten eerste zullen de megavendors BI meer gaan integreren in de infrastructuur, applicaties en processen waarmee hun klanten al werken; denk aan email, spreadsheets en andere business applicaties, waardoor BI op grotere schaal zal worden toegepast. Ten tweede zorgen de kleinere vendors ervoor dat de toepasbaarheid van BI wordt vergroot door mash-ups, visualisatie, search, Web 2.0, rich-internet omgevingen en in-memory analytics. Maar, hoewel de medewerkers steeds slimmer worden in het gebruik van hun data, zien velen BI nog steeds als een geïsoleerde technologie of activiteit. Het kost tijd om dat te veranderen,” aldus Dan Sommer, senior research analist bij Gartner.
De megavendors bieden in de concurrentiestrijd creatieve financiële deals aan, zoals gratis leningen en afbetalingsregelingen. Deze aanpak was tot nu toe niet gebruikelijk in de softwaremarkt en zou wel eens een voordeel kunnen blijken te zijn ten opzichte van de kleinere vendors, die niet in de positie zijn om zulke deals aan te bieden. Ondertussen moeten de kleinere vendors blijven innoveren om hogere niveaus van schaalbaarheid, toepasbaarheid, geavanceerde functionaliteit en customization te bereiken, die de megavendors niet kunnen bieden. In de sterk competatieve markt moeten leveranciers de business case voor BI verbeteren en verduidelijken voor een publiek dat niet tot de IT-afdeling behoort.
Dan Sommer adviseert organisaties dat BI in toenemende mate een kopersmarkt wordt en dat het daarom voordelig is om door te gaan met investeringen in BI, maar dat gebruikers verder moeten kijken dan de initiële kosten en zich moeten verdiepen in de TCO. Ze moeten zich ook bewust zijn van het risico te afhankelijk te worden van de product-stack van één enkele leverancier, en de verleiding weerstaan om te veel BI te kopen omdat de prijzen aantrekkelijk zijn.
Gartner beveelt een tweevoudige focus aan als bedrijven in BI investeren. “Ze moeten zich concentreren op de ‘bottom line’ – winstmarges, operationele effectiviteit etc. Tevens moeten ze goed kijken naar de BI-tools die ze al hebben – uit een audit zou wel eens kunnen blijken dat ze meer BI bezitten dan werd gedacht, zeker omdat het in toenemende mate embed is in andere business software,” aldus Dan Sommer.
Bron: BIplatform - http://www.biplatform.nl/Nieuws/Detail/Gartner-
-BI-verkopen-megavendors-dalen,-maar-gebru